Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku

Słupsk, dn. 30.04.2013r.

ZDP.GI Z/U.272.8-3.2013

 

WYJAŚNIENIE SIWZ

                                                                                               

         Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku, w związku z zapytaniem – pismo fax z dnia 24.04.2013r. dotyczące postępowania w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej powyżej 14 000 euro na roboty budowlane pn.:

 

"Przebudowa drogi powiatowej nr 1015G Bruskowo Małe – Krzemienica na odcinku

o długości 3,5 km"

 

dot. pytania nr 1 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, ze Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 1

Zamawiający udostępnił odpowiednią Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) z Ogłoszeniem o zamówieniu wraz z Przedmiarem Robót oraz Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi (SST) w celu realizacji przedmiotu zamówienia

 

dot. pytania nr 2 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 2

Zamawiający dokonał właściwego zgłoszenia w Wydziale Architektoniczno – Budowlanym Starostwa Powiatowego w Słupsku na okres wykonania zadania

 

dot. pytania nr 3 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością

na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 3

Zamawiający potwierdza, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana przedmiotowa inwestycja.

 

 dot. pytania nr 4 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. Nr 4

Zamawiający informuje, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy,  w/w roboty zostaną zlecone Wykonawcy lub innej firmie przez niego wskazanej za dodatkowe wynagrodzenie lecz bez wydłużenia terminu wykonania zamówienia- ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

dot. pytania nr 5 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminu wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia ww. okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.

 

Odpowiedź na pyt. Nr 5

Zamawiający zgodnie z art. 144 ustawy PZP przewiduje możliwość wprowadzenia zmian do treści zawartej umowy Załącznik nr 8 do SIWZ w następujących przypadkach: zgodnie z zapisem pkt 20.6.ppkt C m.in.- cyt. „stwierdzono obecność niewybuchów, które stwarzają niebezpieczeństwo dla życia”- ale  tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

dot. pytania nr 6 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. Nr 6

Zamawiający informuje, że w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, w/w roboty zostaną zlecone Wykonawcy lub innej firmie przez niego wskazanej za dodatkowe wynagrodzenie lecz bez wydłużenia terminu wykonania zamówienia- ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

 

dot. pytania nr 7 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów w zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. Nr 7

Zamawiający wyjaśnia, że zapisy w SIWZ pozostają niezmienne, tzn. wszystkie możliwe warunki zostały określone w SIWZ oraz we wzorze umowy

 

dot. pytania nr 8 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 16 SIWZ oraz § 1 ust. 5 projektu umowy prosimy o potwierdzenie, że cena ryczałtowa, o której mowa w tych postanowieniach pozostaje stała w zakresie robót ujętych w dokumentacji załączonej do SIWZ, natomiast nie obejmuje robót tam nieprzewidzianych, a ponadto, iż obowiązek uwzględnienia w wynagrodzeniu wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy dotyczy wyłącznie kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji, nie obejmuje zaś kosztów niemożliwych do przewidzenia na etapie oferowania, w szczególności wynikających z błędów/braków w dokumentacji, odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków gruntowych, wodnych, archeologicznych, ujawnienia się niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych instalacji podziemnych itp., oraz że w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe. Zwracamy uwagę, iż chociaż zgodnie z art. 632 k.c. „Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.”, to jednak należy pamiętać, iż rozmiar i koszt prac, o których mowa w treści tego przepisu, dotyczy wyłącznie rozmiaru prac ujętych w dokumentacji przetargowej oraz kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji oraz odbytej wizji lokalnej, nie obejmuje zaś kosztów robót, których wykonanie okazało się konieczne w celu realizacji przedmiotu zamówienia wskutek zaistnienia okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia. Rozszerzenie zakresu zamówienia o roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej lub koszty niemożliwe do wyceny na etapie ofertowania byłoby sprzeczne z art. 140 ust. 3 PZP w związku z art. 58 § 1 KC, jako wykraczające poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ. Prace nieprzewidziane w dokumentacji projektowej nie stanowią bowiem przedmiotu zamówienia objętego ceną oferty.

Odpowiedź na pyt. Nr 8

Zamawiający wyjaśnia, że cena umowna (załącznik nr 1 do SIWZ) pozostaje jako niezmienna. Ocena stanu istniejącego oraz wycena robót budowlanych leży po stronie Wykonawcy, na podstawie zapoznania się z treścią SIWZ oraz dokonania wizji lokalnej w terenie. Wykonawca ma przedłożyć taką ofertę, w której ujęte zostaną wszelkie składniki ceny potrzebne do wykonania zamówienia

dot. pytania nr 9 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 20.6.A SIWZ prosimy potwierdzenie, że w przypadku zmiany stawki VAST zmianie ulegnie wynagrodzenie brutto.

Odpowiedź na pyt. Nr 9

Zamawiający potwierdza, że w przypadku zmiany stawki VAT zmianie ulegnie wynagrodzenie brutto.

 

dot. pytania nr 10 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 20.6.C SIWZ oraz § 13 projektu umowy prosimy o

wprowadzenie do projektu umowy katalogu przypadków zmiany umowy :

a) W zakresie terminu realizacji umowy:

  • · opóźnienia w przekazaniu terenu budowy przez Zamawiającego;

b) W zakresie innych zmian:

  • · zmiany umowy polegające na zmianie jakości lub innych parametrów charakterystycznych dla danego dla danego elementu robót lub zmiana technologii,
  • · zmiany w zakresie kolejności i terminów wykonywania robót budowlanych wskazanych w harmonogramie;
  • · zmiana zakresu robót powierzonego podwykonawcom.

Powyższe przypadki mogą mieć miejsce w toku wykonywania przedmiotu umowy, zaś brak stosownych przesłanek w umowie uniemożliwi jej zmianę w tym zakresie, ze względu na brzmienie art. 144 ust. 1 ustawy PZP.

Odpowiedź na pyt. Nr 10

Zamawiający przekaże wykonawcy teren budowy nie później niż 3 dni roboczych od podpisania umowy zgodnie z zapisem wzoru umowy § 7 pkt 1 litera a), natomiast wszystkie warunki możliwości dokonania zmian w umowie zostały określone w SIWZ oraz we wzorze umowy.

dot. pytania nr 11 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 20.6.C tiret czwarte SIWZ prosimy o wyjaśnienie, czy własność jakichkolwiek gruntów, na których ma być prowadzona inwestycja jest sporna bądź Zamawiający nie dysponuje całością gruntów na których będzie realizowany przedmiot zamówienia?

Odpowiedź na pyt. Nr 11

Zamawiający wyjaśnia, że własność gruntów, na których ma być prowadzona inwestycja nie jest sporna i nie dysponuje wiedzą o potencjalnych roszczeniach w tym zakresie oraz dysponuje całością gruntów na których będzie realizowany przedmiot zamówienia.

 

dot. pytania nr 12 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia § 3 ust. 2 pkt. 3) i § 3 ust. 3 projektu umowy SIWZ prosimy o wykreślenie z tego postanowienia słowa „bezusterkowego”. Obecne brzmienie tego postanowienia jest sprzeczne z treścią art. 647 K.c. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego samo stwierdzenie istnienia wad robót przy ich odbiorze nie oznacza automatycznie, iż doszło do niewykonania zobowiązania, a co za tym idzie, do niepowstania po stronie Zamawiającego obowiązku zapłaty wynagrodzenia za wykonane roboty. Na gruncie umowy o roboty budowlane do niewykonania zobowiązania dochodzi w przypadku wad istotnych, uniemożliwiających użytkowanie przedmiotu zamówienia. Jedynie wady mowy wypłaty wynagrodzenia. Drobne wady, usterki i niedoróbki w żaden sposób nie powodują, iż z przedmiotu zamówienia nie będzie można korzystać zgodnie z jego przeznaczeniem, a zatem uzależnianie uznania robót za zakończone, a co za tym idzie - zapłaty wynagrodzenia od podpisania protokołu odbioru, w którym nie stwierdzi się żadnych wad/usterek (bezusterkowego), pozbawione jest podstaw prawnych. Wady nieistotne oznaczają, iż zobowiązanie zostało wykonane, jedynie w sposób nienależyty co do jakości i inwestor może w takim przypadku domagać się ich usunięcia w oznaczonym terminie bądź obniżenia wynagrodzenia (tak Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 30.03.2006 r. w sprawie I ACa 1900/05). W przypadku wykonania umówionego zakresu robót i zgłoszenia ich do odbioru, po stronie Zamawiającego zawsze powstanie obowiązek zapłaty wynagrodzenia za wykonane roboty nawet jeśli w treści protokołu zostały zgłoszone nieistotne wady lub usterki. W takim przypadku Zamawiający powinien dokonać odbioru zgłoszonych robót, a w treści protokołu powinny zostać poczynione ustalenia co do zakresu wykonanych robót, ich jakości i ewentualnych stwierdzonych usterek oraz ich charakter wraz z terminem ich usunięcia (tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 05.03.1997 r. w sprawie II CKN 28/97). Protokół odbioru jest jedynie pokwitowaniem spełnienia świadczenia w określonym terminie (dzień zgłoszenia robót do odbioru) i podstawą dokonania rozliczeń pomiędzy stronami, zaś wykryte wady podlegają usunięciu stosownie do treści art. 637 i 638 Kodeksu cywilnego. W wyroku z dnia 22.06.2007 r., sygn. akt V CSK 99/07 Sąd Najwyższy wskazał, że „Inwestor ma obowiązek odbioru obiektu budowlanego wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej. Strony umowy o roboty budowlane nie mogą uzależnić wypłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy od braku jakichkolwiek usterek”. W przypadku postanowienia uzależniającego odbiór, a co za tym idzie zapłatę wynagrodzenia od bezusterkowego odbioru, każde odstępstwo od stanu idealnego (co do którego nie wiadomo, na podstawie jakich kryteriów byłby ustalany) dawałaby prawoistotne uzasadniają zatem odmowę odbioru robót, a co za tym idzie, rzutują na kwestię od inwestorowi odmowy odbioru obiektu. W ocenie Sądu Najwyższego takie postanowienie byłyby sprzeczne z naturą zobowiązania (art. 353 [1] K.c) i wskutek tego nieważne. Przedmiot umowy wykonany zgodnie z wymaganiami projektu i zasadami wiedzy technicznej, jeżeli projekt nie miał istotnych wad, nadaje się do użytkowania, natomiast ogólnikowe wykluczenie istnienia jakiejkolwiek wady w chwili oddania przedmiotu umowy do użytku naruszałoby równowagę między inwestorem a wykonawcą, pozostawiając tego ostatniego w niepewności odnośnie do wynagrodzenia.

Odpowiedź na pyt. Nr 12

Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostaną stwierdzone wady, to Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:

1)    jeżeli wady nadają się do usunięcia może odmówić odbioru do czasu usunięcia wad,

2)    jeżeli wady nie nadają się do usunięcia to:

          a) jeżeli umożliwiają użytkowanie przedmiotu odbioru zgodnie z przeznaczeniem

           Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie,

        b) jeżeli uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem Zamawiający może        odstąpić od umowy lub żądać wykonania przedmiotu umowy po raz drugi.

 

dot. pytania nr 13 cyt:

Prosimy o przekazanie kopii aktualnego pozwolenia na budowę/ZRID lub informacji, że inwestycja będzie prowadzona w ramach zgłoszenia robót.

Odpowiedź na pyt. Nr 13

Zamawiający wyjaśnia, że inwestycja będzie prowadzona w ramach zgłoszenia robót

 

dot. pytania nr 14 cyt:

W nawiązaniu do pkt 3.8 SIWZ „Do oferty należy dołączyć pełen kosztorys ofertowyzałącznik nr 10 – do wypełnienia, oparty na przedmiarze robót Załącznik nr 9 do SIWZ” oraz pkt 10.5 i 16.2 SIWZ. Prosimy o potwierdzenie, że wyrażenie „pełen kosztorys ofertowy” oznacza dołączenie do oferty kosztorysu ofertowego sporządzonego metodą kalkulacji uproszczonej ściśle wg opisu opozycji i kolumn zawartych w przedmiarze robót Załącznik nr 9 do SIWZ, co finalnie wiąże się jedynie z wypełnieniem tabelki załącznika nr 10 do SIWZ.

Odpowiedź na pyt. Nr 14

TAK, należy wypełnić Kosztorys Ofertowy - załącznik nr 10 do SIWZ w oparciu tj. zgodny z  Przedmiarem robót -  załącznik nr 9 do SIWZ.

 

dot. pytania nr 15 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że nie należy do kosztorysu ofertowego dołączać wykazu czynników cenotwórczych tj: robocizny, materiałów i sprzętu oraz stawek i narzutów.

Odpowiedź na pyt. Nr 15

Zamawiający wyjaśnia, że Wykonawca może wykazać na podstawie jakich czynników cenotwórczych sporządził kosztorys ofertowy. 

 

dot. pytania nr 16 cyt:

W załączniku nr 10 do SIWZ brakuje kolumny pt „wartość netto”, prosimy o uzupełnienie, by można było zliczyć wszystkie wartości netto dla danych pozycji kosztorysowych i wpisać ich sumę w wierszu podsumowującym kosztorys w pozycji „suma wartości netto”.

 

odpowiedź na pyt. Nr 16    

Zamawiający dokonał zmiany treści SIWZ dot. poprawnego załącznika nr 10 do SIWZ – Poprawny kosztorys ofertowy umieścił na stronie BIP w dniu 29.04.2013r.

 

dot. pytania nr 17 cyt:

W nawiązaniu do załącznika nr 10 do SIWZ, prosimy o wyjaśnienie, sposoby wyliczenia wartości brutto Zamówienia, a mianowicie:

a) Czy wartość brutto zamówienia powinna być wyliczona po zsumowania wszystkich poszczególnych wartości brutto każdej pozycji kosztorysowej,

b) Czy wartość brutto zamówienia powinna być wyliczona w taki sposób, że do sumy wszystkich wartości netto danych pozycji kosztorysowych doliczony zostanie podatek VAT, a po zsumowaniu tych dwóch wartości wyliczona zostanie wartość brutto zamówienia.

Prosimy o dostosowanie tabelki załącznika nr 10 do SIWZ do wybranego sposobu wyliczenia wartości brutto przedmiotu Zamówienia.

odpowiedź na pyt. Nr 17

Zamawiający wyjaśnia, że do sumy wszystkich wartości netto danych pozycji kosztorysowych doliczony zostanie podatek VAT, a po zsumowaniu tych dwóch wartości wyliczona zostanie wartość brutto zamówienia.