Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku

Słupsk, dn. 06.06.2013r.

ZDP.GI Z/U.272.12-5.2013

WYJAŚNIENIE SIWZ

Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku, w związku z zapytaniem – pismo fax z dnia 03.06.2013r. dotyczące postępowania w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej powyżej 14 000 euro na roboty budowlane pn.:

Przebudowa drogi powiatowej nr 1188G Darżyno - Grąbkowo (gm. Potęgowo)”

 

dot. pytania nr 1 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 3.3 SIWZ prosimy o wyjaśnienie i potwierdzenie, że Zamawiający

posiada zabezpieczone środki finansowe na zapłatę wynagrodzenia za cały zakres zamówienia objęty

postępowaniem przetargowym.

Odpowiedź na pyt. Nr 1

Zamawiający potwierdza, że posiada środki finansowe na zapłatę wynagrodzenia za cenę umowną, za cały zakres zamówienia objęty postępowaniem przetargowym.

dot. pytania nr 2 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną

potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla

stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych

dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 2

Zamawiający udostępnił odpowiednią Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) z Ogłoszeniem o zamówieniu wraz z Przedmiarem Robót oraz Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi (SST) w celu realizacji przedmiotu zamówienia.

dot. pytania nr 3 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami

administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują

ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają

wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 3

Zamawiający dokonał właściwego zgłoszenia w Wydziale Architektoniczno – Budowlanym Starostwa Powiatowego w Słupsku na okres wykonania zadania.

dot. pytania nr 4 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością na cele

budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, a ewentualne braki w tym

zakresie nie obciążają wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. Nr 4

Zamawiający potwierdza, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana przedmiotowa inwestycja.

dot. pytania nr 5 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że cena oferty (pkt. 16 SIWZ) pozostaje stała w zakresie robót ujętych w

dokumentacji załączonej do SIWZ, natomiast nie obejmuje robót tam nieprzewidzianych, a ponadto, iż

obowiązek uwzględnienia w wynagrodzeniu wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy

dotyczy wyłącznie kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego

dokumentacji, nie obejmuje zaś kosztów niemożliwych do przewidzenia na etapie oferowania, w

szczególności wynikających z błędów/braków w dokumentacji, odmiennych od wskazanych w dokumentacji

warunków gruntowych, wodnych, archeologicznych, ujawnienia się niezinwentaryzowanych lub błędnie

zinwentaryzowanych instalacji podziemnych itp., oraz że w przypadku konieczności wykonania robót

wynikających z zaistnienia ww. okoliczności wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe. Rozszerzenie

zakresu zamówienia o roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej lub koszty niemożliwe do wyceny

na etapie ofertowania byłoby sprzeczne z art. 140 ust. 3 PZP w związku z art. 58 § 1 KC, jako wykraczające

poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ. Prace nieprzewidziane w dokumentacji projektowej nie

stanowią bowiem przedmiotu zamówienia objętego ceną oferty.

Odpowiedź na pyt. Nr 5

Zamawiający wyjaśnia, że cena umowna pozostaje jako niezmienna. Ocena stanu istniejącego oraz wycena robót budowlanych leży po stronie Wykonawcy, na podstawie zapoznania się z treścią SIWZ oraz dokonania wizji lokalnej w terenie. Wykonawca ma przedłożyć taką ofertę, w której ujęte zostaną wszelkie składniki ceny potrzebne do wykonania zamówienia.

 

dot. pytania nr 6 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane

instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i

stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy,

Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu

wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. Nr 6

Zamawiający informuje, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie

zinwentaryzowane instalacje podziemne, w przypadku konieczności dokonania ich

przebudowy lub naprawy, w/w roboty zostaną zlecone Wykonawcy lub innej firmie przez

niego wskazanej za dodatkowe wynagrodzenie lecz bez wydłużenia terminu wykonania zamówienia- ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

dot. pytania nr 7 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu

historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminu wykonania zamówienia, co najmniej o

czas, w którym wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót

nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia ww. okoliczności, Wykonawca

otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.

Odpowiedź na pyt. Nr 7

Zamawiający zgodnie z art. 144 ustawy PZP przewiduje możliwość wprowadzenia zmian do treści zawartej umowy Załącznik nr 8 do SIWZ w następujących przypadkach: zgodnie z zapisem SIWZ pkt 20.6.ppkt C m.in.- cyt. „stwierdzono obecność niewybuchów, które stwarzają niebezpieczeństwo dla życia”- ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

dot. pytania nr 8 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu

Odpowiedź na pyt. Nr 8

Zamawiający informuje, że w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, w/w roboty zostaną zlecone Wykonawcy lub innej firmie przez niego wskazanej za dodatkowe wynagrodzenie lecz bez wydłużenia terminu wykonania zamówienia- ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru.

 

dot. pytania nr 9 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów w zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. Nr 9

Zamawiający wyjaśnia, że zapisy w SIWZ pozostają niezmienne, tzn. wszystkie możliwe warunki zostały określone w SIWZ oraz we wzorze umowy

dot. pytania nr 10 cyt:

Zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 144 ust. 1 PZP zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że Zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz kreślił warunki takiej zmiany. Prosimy zatem o wprowadzenie do treści pkt. 20.6 SIWZ  oraz § 12 ust. 2 projektu umowy następujących przypadków zmiany umowy:

·         opóźnienia w przekazaniu terenu budowy przez Zamawiającego;

·         zmiany umowy polegające na zmianie jakości lub innych parametrów charakterystycznych dla danego dla danego elementu robót lub zmiana technologii,

·         zmiany w zakresie kolejności i terminów wykonywania robót budowlanych wskazanych w harmonogramie;

·         zmiana w przypadku aktualizacji rozwiązań z uwagi na postęp techniczny lub zmiany obowiązujących przepisów prawa;

·         zmiana zakresu robót powierzonego podwykonawcom;

·         konieczność dokonania zmian w dokumentacji projektowej;

·         ujawnienie się błędów/braków w dokumentacji projektowej uniemożliwiających realizację w umówionym terminie.

Określone powyżej sytuacje mogą mieć miejsce w toku realizacji przedmiotu umowy, zaś brak stosownych przesłanek w umowie uniemożliwi jej zmianę w tym zakresie.

Odpowiedź na pyt. Nr 10

Zamawiający przekaże teren budowy nie później niż 3 dni roboczych od podpisania umowy zgodnie z zapisem § 7 pkt 1 litera a, natomiast wszystkie warunki możliwe dokonania zmian w umowie zostały określone w SIWZ oraz we wzorze umowy.

dot. pytania nr 11 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia pkt. 20.6.C tiret czwarte SIWZ prosimy o wyjaśnienie, czy własność jakichkolwiek gruntów, na których ma być prowadzona inwestycja jest sporna bądź Zamawiający nie dysponuje całością gruntów na których będzie realizowany przedmiot zamówienia?

Odpowiedź na pyt. Nr 11

Zamawiający wyjaśnia, że własność, na których ma być prowadzona inwestycja nie jest sporna i nie dysponuje wiedzą o potencjalnych roszczeniach w tym zakresie oraz dysponuje całością gruntów na których będzie realizowany przedmiot zamówienia.

dot. pytania nr 12 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia § 1 ust. 4 projektu umowy prosimy o wyjaśnienie i potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje środkami pozwalającymi na uregulowanie wynagrodzenia za wykonanie całego przedmiotu zamówienia przewidzianego w umowie.

 

Odpowiedź na pyt. Nr 12

Zamawiający potwierdza, że dysponuje środkami finansowymi na zapłatę wynagrodzenia za cenę umowną ( załącznik nr 1 do SIWZ), za wykonanie całego przedmiotu zamówienia.

dot. pytania nr 13 cyt:

W nawiązaniu do postanowienia § 1 ust. 6 projektu umowy prosimy o wyjaśnienie podstawy prawnej, w oparciu o którą Zamawiający nie zamierza zapłacić Wykonawcy wynagrodzenia dodatkowego za roboty dodatkowe? W ocenie Wykonawcy takie postanowienie jest sprzeczne z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych i Kodeksu cywilnego. Roboty dodatkowe ze swej istoty nie są objęte zakresem zamówienia podstawowego, a co za tym idzie – wynagrodzeniem za te roboty. Zamawiający nie ma prawa przerzucać na Wykonawcę finansowego ryzyka wystąpienia robót dodatkowych, albowiem to na Zamawiającym ciąży – zgodnie z art. 29 ust. 1 PZP – obowiązek należytego i precyzyjnego opisania przedmiotu zamówienia tak, aby Wykonawca miał pełną wiedzę co do robót wchodzących w zakres zamówienia, które musi wycenić w ofercie. Powyższe stanowisko znajduje także odzwierciedlenie w orzecznictwie KIO (np. w wyroku w sprawie KIO/UZP 184/10):

 

Nie jest dopuszczalne i możliwe zawarcie z góry w SIWZ i we wzorze umowy, zastrzeżenia, iż umowa obejmuje zakres prac, który obojętnie z jakich przyczyn został pominięty na etapie projektowania lub też obejmuje bez obustronnego porozumienia zakres wszelkich prac dodatkowych czy zamiennych, wynikający z ujawnionych w trakcie budowy wad projektu oraz wynikających ze znacząco odmiennych warunków geologiczno - gruntowych, niż zakładane przy opracowaniu dokumentacji projektowej. Taki rozszerzony zakres zamówienia i postanowienia umowy byłyby nieważne z mocy art. 140 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z art. 58 § 1 KC, jako wykraczające poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ. Prace nieprzewidziane w dokumentacji projektowej nie stanowią przedmiotu zamówienia, objętego ceną oferty.”

 

W powyższym wyroku Izba stwierdziła, iż:

 

a) „Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za błędy w dokumentacji. Odpowiedzialność przedmiotowa ciąży na projektancie, z którym Zamawiający podpisał umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej. Jeśli Zamawiający chciał nałożyć odpowiedzialność za dokumentację na wykonawcę winien przeprowadzić postępowanie, którego przedmiotem będzie „zaprojektuj i wybuduj”;

b) Wykonawca może przyjąć na siebie odpowiedzialność szerszą, niż wynikająca z przepisów prawa, jednakże może przyjąć odpowiedzialność w zakresie nienależytego wykonania, a nie odpowiedzialność za błędy podmiotów trzecich;

c) wykonawca nie może skalkulować w cenie oferty ryzyka odmiennych warunków geologicznych w zakresie rodzaju gruntu i w zakresie prowadzenie prac geologicznych;

d) Zakres przedmiotu zamówienia objęty dokumentacją projektową stanowi podstawę skalkulowania ceny oferty;

e) Ryczałt nie może obejmować tego, czego zamawiający nie przewidział w dokumentacji projektowej, a także tego, czego nie można było przewidzieć na etapie przygotowania oferty, są to bowiem przesłanki do udzielenia zamówienia w trybie art. 67 ust. 5 ustawy PZP na roboty dodatkowe”.

Odpowiedź na pyt. Nr 13

Zamawiający wyjaśnia, ze w przypadku wystąpienia robót nieprzewidzianych powodujących wzrost kosztów inwestycji traktuje się jako roboty dodatkowe i możliwe są one do wykonania tylko i wyłącznie w porozumieniu z Zamawiającym i na jego pisemne zezwolenie biorąc pod uwagę fakt, że zamawiający musi złożyć dodatkowe zamówienie na ich wykonanie, w trybie wynikającym z art. 67 ust.1 pkt.5 z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych ( tj. Dz. U. z 2010 roku Nr 113 poz. 759 ze zm.).

dot. pytania nr 14 cyt:

W nawiązaniu do treści § 6 wzoru umowy prosimy o potwierdzenie, że terminem rozpoczęcia przedmiotu umowy jest data przekazania wykonawcy terenu budowy wraz z kompletem wymaganej dokumentacji, a terminem zakończenia – data zgłoszenia wykonanych robót do odbioru, o ile czynności odbiorowe potwierdzą wykonanie przedmiotu umowy.

Odpowiedź na pyt. Nr 14

Zamawiający potwierdza, że terminem rozpoczęcia przedmiotu umowy jest data przekazania wykonawcy terenu budowy, a terminem zakończenia – data zgłoszenia wykonanych robót do odbioru, o ile czynności odbiorowe potwierdzą wykonanie przedmiotu umowy.

dot. pytania nr 15 cyt:

W nawiązaniu do treści § 9 ust. 2 wzoru umowy prosimy o potwierdzenie, że zamawiający dokona odbioru końcowego w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wykonanych robót do odbioru.

Odpowiedź na pyt. Nr 15

Zamawiający dokona odbioru zgodnie z zapisem treści § 9 ust. 2 wzoru umowy