Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku

       ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH

                          W SŁUPSKU

 

 

76-200 Słupsk              tel.0-59-842-07-30
ul. Słoneczna 16e         fax.0-59-842-02-84
NIP 839-25-73-515      REGON 770983124

                                      Słupsk, dn. 13.07.2016r.

ZDP-GIZ.U.2611.14-5.2016

 

WYJAŚNIENIA I ZMIANA TREŚCI SIWZ

Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku, w związku z zapytaniami od Wykonawcy – pismo e-mail z dnia 07.07.2016r. dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość szacunkowa nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, realizowanym w trybie przetargu nieograniczonego na usługi pn: Usługi sprzątania oraz usługi dozoru na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku udziela odpowiedzi jak poniżej:

 

dot. pytania nr 1 cyt:

 

  1. zaniechaniu wprowadzenia do umowy o zamówienie publiczne postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
    w przypadku zmiany:

    1. stawki podatku od towarów i usług,

    2. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,

    3. zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne


 

Ustawa Prawo zamówień publicznych (zwana dalej: pzp), w art. 142 ust. 5 nakazuje zamawiającemu w umowach trwających powyżej 12 miesięcy – a z takową mamy do czynienia
w przedmiotowym postępowaniu, określić zasady waloryzowania zamówienia, przy czym waloryzacja ta musi odpowiadać (tj. być równa) zwiększeniu kosztów realizacji kontraktu
w związku ze zmianami w obowiązujących przepisach prawa. Mając powyższe na względzie, informujemy, że Zamawiający nie wypełnił obowiązku wynikającego z dyspozycji przepisu art. 142 ust. 5 pzp, gdyż treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie zawiera postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy.

Podkreślić należy, iż uzasadnieniem nowelizacji przywołanego przepisu art. 142 pzp było m.in. że: „w praktyce zamawiających właściwie nieobecne było włączanie do wzorów umów tzw. klauzul waloryzacyjnych. Przygotowana przez zamawiających treść wzorów (projektów) umów, nie pozwalała na uwzględnienie w ostatecznych rozliczeniach nawet znacznych, niezależnych od wykonawców, zmian kosztów wykonania zamówienia, zwłaszcza dotyczących zmian wysokości obciążeń publicznoprawnych. W efekcie, przy niewysokich marżach, pozornie niewielka zmiana np. podatku od towarów i usług (VAT) powodowała utratę marży, a w konsekwencji prowadziła do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorcy. Powyższe prowadziło do znacznego ograniczania przez przedsiębiorców kosztów wykonania zamówienia. Wyżej wskazane sytuacje odnosiły się przede wszystkim do umów wieloletnich, w trakcie trwania których wykonawcy byli zaskakiwani zmianami ciężarów publicznoprawnych oraz kosztami określanymi przez przepisy prawa. Ponadto, skutki dotyczące zmian wynagrodzenia odczuwają także pracownicy, przy czym jednocześnie zamawiający są narażeni na pogorszenie jakości wykonywanego zamówienia, np. przez zastąpienie materiałów potrzebnych do wykonania zamówienia materiałami tańszymi, które zazwyczaj są materiałami niższej jakości. Zniwelowanie powyższych działań może nastąpić dzięki wprowadzeniu zasady obowiązku wprowadzania do umów zapisów dotyczących odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia w ściśle określonych przypadkach”.

A zatem zamawiający powinien nie tylko przewidzieć możliwość zmian wynagrodzenia w treści SIWZ, lecz także precyzyjnie określić:

  1. od jakiego momentu obowiązywania umowy wynagrodzenie wykonawcy będzie waloryzowane,

  2. termin, od którego będzie obowiązywało zwaloryzowane wynagrodzenie;

  3. z jaką częstotliwością waloryzacja będzie dokonywana,

  4. o jaką wartość lub wielkość waloryzacja będzie dokonywana;

  5. jaki będzie mechanizm waloryzowania wynagrodzenia wykonawcy przewidziany w zawartej umowie.

Wnosimy o wypełnienie dyspozycji art. 142 ust. 5 pzp – wraz z precyzyjnym określeniem zasad dokonywania zmian wynagrodzenia umownego.

Odpowiedź na pyt. Nr 1

Zamawiający wyjaśnia i doprecyzowuje w powyższym zakresie o uzupełnienie zapisów w umowie § 10 poprzez dodanie ust. 4 o treści:

4. Wszystkie zmiany umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności, przy czym zmiany postanowień umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy są możliwe jedynie zgodnie z art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. i są one możliwe w zakresie:

    1. zmiany wynagrodzenia brutto w przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług,

    2. zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, przy czym strony zgodnie ustalają, że przyjmują wysokość minimalnego wynagrodzenia na poziomie kwoty opublikowanej na rok 2016 w wysokości 1.850,00 zł (brutto) oraz zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne

- jeżeli Wykonawca wykaże, że zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę.,

c) zmiany, o których mowa w ust. 4 lit. b), mogą zostać dokonane w zakresie procentowego wzrostu waloryzowanej części wynagrodzenia wskazanego w formularzu oferty wynikającego z aktów prawnych wprowadzających zmiany minimalnego wynagrodzenia lub/i stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne dla pozostałego okresu obowiązywania umowy,

d) Zmiany umowy mogą być wprowadzone na wniosek Zamawiającego lub Wykonawcy, przy czym wnioski mogą być składane nie później niż do ostatniego dnia obowiązywania umowy.

 

W związku z powyższym Zamawiający dokonuje zmiany o wprowadzeniu treści dot. w tym kosztów pracy oraz koszty pracowników z minimalnym wynagrodzeniem w załączniku nr 5 do SIWZ – formularz ofertowy i zamieszcza go w dniu 13.07.2016r. w aktualnej wersji do wypełnienia i uaktualniony wzór umowy.

Prosi się Wykonawców o uwzględnienie powyższych zapisów w składanych ofertach.

 

dot. pytania nr 2 cyt:

 

ustaleniu jedynego kryterium oceny ofert cena - 100%.

 

Zamawiający w Rozdziale I pkt. 8 SIWZ zawarł informację na temat kryteriów oceny ofert, jakimi będzie się kierował, dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej. Kryterium cena jest jedynym kryterium wskazanym przez Zamawiającego.

Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 91 ust. 2a ustawy prawo zamówień publicznych „kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art.76 ust.2, a w przypadku zamawiających, o których mowa w art.3 ust.1 pkt. 1 i 2, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. (…)”

 

Przez „ustalone standardy jakościowe” należy rozumieć powtarzalne cechy jakościowe i techniczne rzeczy, usług lub robót budowlanych, niewymagające skomplikowanego opisu np. dostawy węgla, proste usługi poligraficzne, sprzątania, dostawy żywności.

Do usług powszechnie dostępnych o ustalonym standardzie nie można zaliczyć usług wymagających szczególnych kwalifikacji, uprawnień i pozwoleń.

Wykonawca zwraca uwagę, iż przedmiot zamówienia, który odnosi się do usług ochrony mienia, musi być realizowany przez koncesjonowanego przedsiębiorcę. Koncesja na powadzenie działalności w zakresie usług ochrony osób i mienia realizowanej w formie bezpośredniej ochrony fizycznej, wydana jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zakres uprawień wymaganych od pracowników określają dodatkowo zapisy SIWZ (pracownicy wpisani na listę kwalifikowanych pracowników ochrony wyposażonego w urządzenie do obezwładniania osób za pomocą energii eklektycznej , ukończone szkolenie dla pracowników ochrony fizycznej muzeów i innych obiektów gromadzących publiczne zbiory dóbr kultury etc.).

 

Z uwagi na naruszenie art. 91 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez przyjęcie w SIWZ jedynego kryterium, jakim jest cena, wnosimy o zmianę kryterium wskazanego w Rozdziale I pkt. 8 SIWZ - z zastrzeżeniem, by kolejne kryterium nie było jedynie pozorne:

 

np.

Kryterium Ceny – waga 70%

Kryterium doświadczenie – świadczenie usług w zakresie objętym przedmiotem zamówienia – waga 30% z czego:

 

Pn

P usł. n   -------------------------------------------------------------  x 100 pkt x 30%

P max

 

(P max) – najwyższa ilość chronionych obiektów z pośród złożonych ofert

(P n) – ilość chronionych obiektów, wykazana w badanej ofercie

 

Bez wątpienia ustawa nie precyzuje, w ilu procentach o wyborze danej oferty ma decydować cena, a w ilu pozostałe kryteria. Decyzję w tym zakresie, analogicznie jak w dotychczasowym stanie prawnym, podejmuje każdorazowo sam zamawiający, kierując się specyfiką przedmiotu zamówienia oraz własnymi potrzebami. Zamawiający jednakże winni stosować profesjonalne podejście do określania kryteriów ofert i wag. Stosowanie kryteriów pozacenowych nie może też polegać na tym, że sztucznie będą dodawane elementy, które tylko pozornie będą zdywersyfikować kryteria oceny ofert, takie, jak np. termin płatności lub liczba lat funkcjonowania na rynku ochrony. Nie należy zapominać, iż ustawodawcy nakazującemu dywersyfikację kryteriów, chodziło o jakość realizacji zamówienia, pewność dochowania wymagań oraz długotrwałe rezultaty.


Zastosowanie, obok ceny, także innych kryteriów, nie powinno bowiem prowadzić do sytuacji,
w której instytucje publiczne dokonują znów wyboru oferty najtańszej. Zauważyć należy,
iż stanowiłoby to najprostszy sposób obchodzenie prawa zamówień publicznych i unikania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W związku z powyższym proszę o ustalenie kryteriów oceny ofert które umożliwią wybór oferty najkorzystniejszej, a nie jak w poprzednim stanie prawnym - najtańszej cenowo.

 

Odpowiedź na pyt. Nr 2

Zamawiający zmienia treść SIWZ w zakresie kryterium oceny ofert.

Uchyla dotychczasową treść w Rozdziale I pkt 8 SIWZ oraz w Ogłoszeniu nadając jej nowe brzmienie:

 

Zapis brzmiał:

 

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, Zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami
i wagami:

 

Kryterium

Waga kryterium

 

1. Miesięczna wartość brutto usługi

100

%

 

Ocena ofert zostanie dokonana w sposób następujący:

 

Kryteriumcena

 

cena najniższa

-------------------------------- x 100 pkt. x znaczenie kryterium 100 %

cena oferty badanej

 

 

Po zmianie otrzymuje brzmienie

 

 

1. Przy dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty stosowane będą następujące kryteria oceny oferty:

Cena – waga 94%

Doświadczenie Wykonawcy – waga 6%

2. Sposób przyznawania punktów:

1) Cena brutto – ocenie podlegać będzie wartość brutto zaproponowana przez Wykonawcę w Formularzu Oferty (Załącznik nr 5 do SIWZ)

 

cena najniższa

-------------------------------- x 100 x 94 %

cena oferty badanej

2) Doświadczenie Wykonawcy – ocenie podlegać będzie wykazanie w ofercie w dodatkowym Załączniku nr 15 wykonanie przez Wykonawcę co najmniej dwóch usług dozoru lub ochrony mienia w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, świadczonej przez okres co najmniej 12 miesięcy i o wartości nie mniejszej niż 100.000,00 zł brutto każda usługa, potwierdzonych referencjami/dowodami o należytym ich wykonaniu (Załącznik nr 15 do SIWZ) z wykazaniem co najmniej:

2 usługi otrzyma 2 pkt

4 usługi otrzyma – 4 pkt

6 usług otrzyma – 6 pkt

 

UWAGA!

1) Usługi wykazane w w/w wykazie będą brane pod uwagę wyłącznie do oceny oferty w kryterium „Doświadczenie Wykonawcy” . Wykaz ten nie należy do dokumentów, o których mowa w art 25 ust. 1 ustawy Pzp, tym samym nie podlega przepisom art 26 ust 3 ustawy.

2) Ponieważ usługi wyszczególnione w w/w. wykazie nie są wykazywane w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, nie podlegają przepisom art 26 ust 2b ustawy.

3. Oferta, która uzyska największą ilość punktów w kryterium oceny ofert cena i doświadczenie Wykonawcy w bilansie zostanie uznana za najkorzystniejszą.

 

* Cena – należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014r. poz. 915)

 

 

dot. pytania nr 3 cyt:

Żądaniu dołączenia do oferty druków DRA o opłaceniu składek na ubezpieczenie społeczne z ostatnich 12 miesięcy

Nawiązując do zapisów Rozdziału I pkt. 4 ppkt. 4.12. SIWZ oraz załącznika nr 10 do SIWZ Zamawiający wymaga, aby Wykonawca do „Oświadczenia na temat przeciętnej miesięcznej liczby zatrudnionych pracowników w okresie 3 ostatnich lat” dołączył druki DRA o opłaceniu składek na ubezpieczenie społeczne z ostatnich 12 miesięcy

Zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2013 r. poz. 231), dokumentami składanymi w postępowaniu w sprawie zamówienia publicznego na potwierdzenia posiadania przez Wykonawcę osób zdolnych do wykonania zamówienia, posiadających odpowiednie kwalifikacje, są:

  1. oświadczenia na temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia u wykonawcy usług lub robót budowlanych oraz liczebności personelu kierowniczego w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a w przypadku gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie;

  2. wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami,

  3. oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.

Katalog dokumentów, jakich może żądać Zamawiający w tym zakresie – jest więc katalogiem zamkniętym i nie figuruje w nim dokument „druk DRA o opłaceniu składek na ubezpieczenie społeczne z ostatnich 12 miesięcy”, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do żądania przez Zamawiającego od Wykonawcy tego rodzaju dokumentu.

Z uwagi na powyższe proszę o wykreślenie z SIWZ wymogu dotyczącego złożenia wspomnianych powyżej oświadczeń – jako naruszającego przepisy prawa zamówień publicznych.

Odpowiedź na pyt. Nr 3

Zamawiający rezygnuje z załączenia druków DRA o opłaceniu składek na ubezpieczenia społeczne z ostatnich 12 miesięcy oraz informuje, że ich nie wymaga.

 

 

 


Sporządził: Jędrek Sitnik, tel.: 059 84 68 932