Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku

 ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH

            W SŁUPSKU

 

76-200 Słupsk tel.0-59-842-07-30

ul. Słoneczna 16e fax.0-59-842-02-84
NIP 839-25-73-515 REGON 770983124

Słupsk, dn. 22.02.2017r.

ZDP-GIZ.2611.1-2.2017

 

WYJAŚNIENIE TREŚCI I ZMIANY SIWZ

oraz

ZMIANA TERMINU SKŁADANIA I OTWARCIA OFERT

 

Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku, w związku z zapytaniami od Wykonawcy – pismo fax z dnia 14.02.2017r. dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość szacunkowa nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, realizowanym w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane pn: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1120G na odcinku od granicy miejscowości Wysoka do granicy Gminy Smołdzino” udziela odpowiedzi jak poniżej:

 

dot. pytania nr 1 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową
i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówień, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąży Wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. nr 1

Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia. Dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia. Przed złożeniem oferty zaleca się dokonania wizji lokalnej i na jej podstawie oraz opracowanej dokumentacji sporządzić ofertę.

Umieszczone Załączniki od nr 13 do nr 17 należy traktować jako materiał informacyjny. Do wyceny należy przyjąć pozycje i konstrukcje wskazane w przedmiarze robót.

dot. pytania nr 2 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonywania zadania, a skutki ewentualnych braków nie obciążają Wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. nr 2

Zamawiający potwierdza, że dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonywania zadania.

 

dot. pytania nr 3 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomościami na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja,
a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.

Odpowiedź na pyt. nr 3

Zamawiający potwierdza, że posiada prawo dysponowania nieruchomościami na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja.

 

dot. pytania nr 4 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienie ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. nr 4

Zamawiający informuje, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie

zinwentaryzowane instalacje podziemne, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, w/w roboty zostaną zlecone Wykonawcy lub innej firmie przez niego wskazanej za dodatkowe wynagrodzenie lecz bez wydłużenia terminu wykonania zamówienia - ale tylko w przypadku na podstawie zgłoszenia pisemnego przez Wykonawcę wraz z potwierdzeniem zasadności przez inspektora nadzoru oraz zatwierdzone przez Zamawiającego.

 

dot. pytania nr 5 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów z zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odpowiedź na pyt. nr 5

Zamawiający udostępnił odpowiednią Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) z Ogłoszeniem o zamówieniu wraz z Przedmiarem Robót oraz STWiOR i dokumentacją projektową w celu realizacji przedmiotu zamówienia.

 

dot. pytania nr 6 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że obrzeża należy wykonać na podsypce cementowo – piaskowej bez wykonania ławy betonowej?

Odpowiedź na pyt. Nr 6

Zamawiający informuje, że obrzeża należy ustawić na ławie z podsypki cementowo – piaskowej zgodnie z przedmiarem robót. Obrzeża należy ustawić jako „wtopione” do poziomu nawierzchni chodnika.

 

dot. pytania nr 7 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że nawierzchnię chodników należy wykonać z kostki betonowej w kolorze żółtym o grubości 6 cm.

Odpowiedź na pyt. Nr 7

Zamawiający informuje, że nawierzchnię chodników należy wykonać z kostki betonowej 6x10x20 cm w kolorze szarym.

 

dot. pytania nr 8 cyt:

W przedmiarze w pozycjach 39,40, 43,44,46,47 znajduję się oczyszczenie i skropienie nawierzchni. Konstrukcja nawierzchni wskazuje tylko na skropienie podłoża oraz jedno skropienie międzywarstwowe. Prosimy o korektę ilości w przedmiarze. (usunięcie jednej z trzech pozycji)

Odpowiedź na pyt. Nr 8

Zamawiający informuje, że dokonał korekty w przedmiarze robót w pozycjach obejmujących oczyszczenie i skropienie warstw konstrukcyjnych.

 

dot. pytania nr 9 cyt:

W pozycji 45 przedmiaru widnieje wykonanie nawierzchni bitumicznej na poszerzeniu w ilości 1623,8 m2. W konstrukcji poszerzenia do wykonania jest również stabilizacja C 1,5/2.0 grubości 15 cm, która znajduje się w pozycji 35 w ilości 1000 m2. Proszę o wyjaśnienie rozbieżności w ilościach tych pozycji. Jaką powierzchnie poszerzenia ma przyjąć do kalkulacji Wykonawca?

Odpowiedź na pyt. Nr 9

Zamawiający informuje, że pozycja w powierzchni wskazanej w poz. 45 przedmiaru robót zawiera się powierzchnia 1000,00 m2 poszerzenia nawierzchni oraz powierzchnia 623,80 m2 konstrukcji jezdni na skrzyżowaniach.

 

dot. pytania nr 10 cyt:

Pozycję 34, 37, 42 zgodnie z rodzajami konstrukcji najprawdopodobniej dotyczą wykonania zjazdów na tereny przyległe. Proszę o wyjaśnienie rozbieżności w ilościach danych pozycji. Ponadto w pozycji 42 znajduje się wykonanie nawierzchni z bruku kamiennego z materiału z rozbiórki w ilości 891,1 m2, natomiast w pozycji 7 przedmiaru widnieje tylko rozebranie 400 m2. Prosimy o potwierdzenie, czy Zamawiający dostarczy brakujący materiał, czy wykonawca ma przyjąć do kalkulacji nowy materiał?

Odpowiedź na pyt. Nr 10

Zamawiający informuje, że: poz. 34 obejmuje warstwę odcinającą z pospółki gr. 30cm pod konstrukcją jezdni na skrzyżowaniach, poz. 37 i 42 dotyczy wykonania zjazdów poza obszarem zabudowanym. Do wyceny nawierzchni z bruku kamiennego należy przyjąć w całości wykonanie nawierzchni z materiału wykonawcy.

 

dot. pytania nr 11 cyt:

Prosimy o wskazanie miejsca wywozu materiałów rozbiórkowych i karpin. Jaką odległość wywozu należy przyjąć do wyceny? Czy Zamawiający dopuszcza wykorzystanie materiałów z rozbiórki elementów betonowych do ponownego wbudowania?

Odpowiedź na pyt. Nr 11

Zamawiający informuje, że materiały rozbiórkowe z konstrukcji istniejącego chodnika w m. Czysta w postaci kostki betonowej, krawężników betonowych oraz obrzeży należy złożyć w miejscu wskazanym przez zamawiającego. Do odwozu tych materiałów należy przyjąć odległość wynikającą z przedmiaru robót, tj. 1,0 km. Karpiny oraz pozostałe materiały rozbiórkowe, oprócz frezu z nawierzchni bitumicznej, wykonawca zagospodarowuje lub utylizuje we własnym zakresie.

 

 

dot. pytania nr 12 cyt:

Prosimy o podanie konstrukcji poboczy do wykonania. Jaką grubość Wykonawca ma przyjąć do wyceny? Zgodnie z pozycjami 58,59,60 grubość wynosi 20 cm. (12cm frez, 8 cm kruszywo łamane).

Odpowiedź na pyt. nr 12

Zamawiający informuje, że do wyceny należy przyjąć konstrukcję poboczy wskazaną w poz. 58, do poz. 59 wprowadzono korektę grubości warstwy destruktu z frezowania nawierzchni. Usunięto poz. 60. Destrukt z frezowania z poz. 21 przedmiaru robót należy ułożyć pod warstwą kruszywa łamanego i wykorzystać do dostosowania wysokościowego podłoża wynikającego ze zwiększenia grubości nawierzchni bitumicznej.

 

dot. pytania nr 13 cyt:

W celu zweryfikowania ilości mas ziemnych przewidzianych do wykonania prosimy o zamieszczenie na stronie Zamawiającego tabeli mas ziemnych, przekroi poprzecznych i podłużnych.

Odpowiedź na pyt. nr 13

Zamawiający informuje, że załączył dodatkowe załączniki do SIWZ nr 15,16 i 17 w postaci tabeli robót ziemnych oraz rysunków przekroi poprzecznych oraz profilu podłużnego nawierzchni.

 

dot. pytania nr 14 cyt:

Prosimy o potwierdzenie, że w pozycji 26 przedmiaru Wykonawca ma przyjąć do wyceny nowy materiał z dokopu, natomiast materiał pozyskany z wykopu w pozycji 24 ma w całości odwieźć w miejsce wskazane przez Zamawiającego na odległość do 1 km.

Odpowiedź na pyt. nr 14

Zamawiający informuje, że z przedmiaru robót usunął poz. 24 i 25 oraz wprowadził korektę ilości w poz. 26 i 27. Roboty związane z wykonaniem nasypów należy wykonać z użyciem gruntu z wykopów oraz piasku wykonawcy.

 

dot. pytania nr 15 cyt:

Ilości w przedmiarze w pozycjach 42, 54 oraz 73 różnią się od ilości wyliczonych przez Wykonawcę na podstawie zamieszczonego projektu. Proszę o potwierdzenie, że do wyceny należy przyjąć ilości wskazane w przedmiarze.

Odpowiedź na pyt. nr 15

Zamawiający informuje, że odnośnie poz. 42, 54 i 73 do wyceny należy przyjąć ilości wskazane w przedmiarze robót.

 

Zamawiający udziela również odpowiedzi na zapytania od Wykonawcy – pismo fax nr Ref. GUZY/2017/02/05 z dnia 16.02.2017r. dotyczące w/w postępowania

 

dot. pytania nr (1) 16 cyt:

Wykonawca wnosi o obniżenie kary wykazanej w Par.14 ust.6) za nieprzedłożenie do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane lub projektu jej zmiany do wysokości 0,5% wynagrodzenia netto, za każdy nieprzedłożony do zaakceptowania projekt umowy lub jej zmiany ze względu na ich rażącą wysokość.

Odpowiedź na pyt. Nr (1) 16

Zamawiający informuje, że nie przewiduje możliwości zmiany wysokości kar wskazanych w paragrafie 14 pkt. 6 projektu umowy.

 

dot. pytania nr (2) 17 cyt:

Wykonawca wnosi o obniżenie kary wykazanej w Par. 14 ust. 7) do wysokości 0,5% całości wynagrodzenia określonego w Paragrafie 1 ustęp 2 Umowy za każdy przypadek za nieprzedłożenie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany ze względu na ich rażącą wysokość.

Odpowiedź na pyt. Nr (2) 17

Zamawiający informuje, że nie przewiduje możliwości zmiany wysokości kar wskazanych w paragrafie 14 pkt. 7 projektu umowy.

 

dot. pytania nr (3) 18 cyt:

Wykonawca wnosi o obniżenie kary wykazanej w Par. 14 ust.10) oraz Par.14 ust.1) za odstąpienie od Umowy do wysokości 10% całości wynagrodzenia netto określonego w Paragrafie 1 ust. 2 Umowy ze względu na ich rażącą wysokość,

Odpowiedź na pyt. Nr (3) 18

Zamawiający informuje, że nie przewiduje możliwości obniżenia kary za odstąpienie od umowy.

 

dot. pytania nr (4) 19 cyt:

Wykonawca wnosi o wskazanie długości okresu rękojmi gdyż w dokumentacji SIWZ oraz Umowie nie zostało to jednoznacznie wskazane.

Odpowiedź na pyt. Nr (4) 19

Zamawiający określił w SIWZ w Rozdziale 3. Punkt 3.12 oraz we wzorze umowy- załącznik nr 8 do SIWZ w § 3 określił okres rękojmi 36 miesięcy.

 

dot. pytania nr (5) 20 cyt:

Wykonawca wnioskuje o zmianę Paragrafu 1 ust.4, ust.4 oraz Paragrafu 3 ustęp 3 projektu umowy, w ten sposób by nie uzależniać ustalenia daty odbioru i co za tym idzie daty rozpoczęcia biegu okresu gwarancji i rękojmi dotyczących wykonanych robót od daty dokonania bezusterkowego odbioru robót.

 

Zgodnie z art.647 Kodeksu cywilnego przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 26 września 2012r., II CSK 84/12).

W art. 647 K.c. ustawodawca posłużył się jednak tylko pojęciem odbioru robót, nie zaś bezusterkowego odbioru. Powyższe wskazuje, że nie było wolą ustawodawcy uzależnienie odbioru robót od braku jakichkolwiek wad (tak: wyrok Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2007r., V CSK 99/07) Utożsamienie sytuacji, gdy roboty budowlane nie zostały wykonane z sytuacją, gdy są one dotknięte wadami czyniłoby w istocie zbędne przepisy o rękojmi za wady, które chronią Zamawiającego, realizujące się dopiero po odebraniu dzieła (wyrok Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2007r., V CSK 99/07).

Ponadto, zostałaby naruszona równowaga pomiędzy inwestorem z wykonawcą, poprzez uzależnienie odbioru a tym samym płatności należnego wykonawcy wynagrodzenia, od wykluczenia istnienia jakichkolwiek wad w chwili oddania przedmiotu zamówienia (por. wyroki Sądu Najwyższego z 5 marca 1997r., II CKN 28/97, OSNC 1997/6-7/90; z 30 października 2002r. , V CSK 99/07, OSP 2009/1/7; z 9 września 2011r., I CSK 696/10).

W tej kwestii wypowiedział się także Sąd Najwyższy w wyroku z 7 marca 2013r., II CSK 476/12, w którym czytamy, że inwestor jest zasadniczo zobowiązany do odbioru robót budowlanych zgłoszonych do odbioru (art.647 K..c.). Z czynności odbioru należy sporządzić protokół, w którym konieczne jest zawarcie ustaleń co do jakości wykonanych robót, e tym ewentualny wykaz wszystkich ujawnionych wad z terminami ich usunięcia lub oświadczeniem inwestora o wyborze innego uprawnienia przysługującego mu z tytułu odpowiedzialności wykonawcy za wady ujawnione przy odbiorze. Odmowa odbioru będzie uzasadniona jedynie w przypadku , gdy przedmiot zamówienia będzie mógł być kwalifikowany jako wykonany niezgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej lub wady będą na tyle istotne, że obiekt nie będzie się nadawał do użytkowania.

Odpowiedź na pyt. Nr (5) 20

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ

 

 

Uwaga!!!

W związku art. 38 ust. 1, 4, 4a Pzp Zamawiający Z M I E N I A termin składania i otwarcia ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach tj.

(wskazany w SIWZ w Rozdziale 15 Punkt 1 oraz Ogłoszeniu w Sekcji IV Punkt 16. ppkt 2) do 01.03.2017r. do godz. 9.00, natomiast otwarcie ofert (wskazane w SIWZ w Rozdziale 15 Punkt 3 nastąpi w dniu 01.03.2017r. o godz. 9.15