Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku
Słupsk, dn. 06.09.2012r.
ZDP.GI Z/U.343.10-5.2012

WYJAŚNIENIE SIWZ

Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku, w związku z zapytaniem – pismo fax z dnia 05.09.2012r. dotyczące postępowania w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej powyżej 14 000 euro na roboty budowlane pn.:

"Przebudowa drogi powiatowej nr 1176G Dębnica Kaszubska – Podwilczyn – etap I"

dot. pytania nr 1 cyt:
Czy mieszanki mineralno – asfaltowe na powyższy kontrakt mają spełniać wymagania dla ruchu KR 1-2?

Odpowiedź na pyt. Nr 1
Zamawiający potwierdza, iż mieszanki mineralno – asfaltowe powinny spełniać wymagania dla ruchu KR 1 – 2.

dot. pytania nr 2 cyt:
Czy mieszanki mineralno – asfaltowe przewidziane na powyższy kontrakt muszą być zaprojektowane wg aktualnie obowiązujących norm PN-EN 13108-1 i Wymagań Technicznych WT – 2 2010?
Odpowiedź na pyt. Nr 2
Mieszanki mineralno – asfaltowe mogą być zaprojektowane zgodnie z normą PN-EN 13108 oraz wytycznymi WT-2 z 2010r.

dot. pytania nr 3 cyt:
W nawiązaniu do treści udzielonej odpowiedzi z dnia 04.09.2012r., prosimy o potwierdzenie, że pod pojęciem "pełnego kosztorysu" Zamawiający rozumie kosztorys wykonany metodą uproszczoną obejmujący wykaz materiału, sprzętu i robocizny wraz z narzutami
Odpowiedź na pyt. Nr 3
Zamawiający wyjaśnia, że w tym przypadku wymaga dołączenia do oferty kosztorysu uproszczonego. Jednakże do kosztorysu należy dołączyć stawkę roboczo godziny oraz wartości kosztów pośrednich i zysku.

dot. pytania nr 4 cyt:
W nawiązaniu do treści pkt. 3.10 SIWZ prosimy o potwierdzenie, że okres rękojmi za wady przedmiotu zamówienia wynosi 1 rok, zgodnie z art. 568 § 1 kc.
Odpowiedź na pyt. Nr 4
Zamawiający wyjaśnia, że okres rękojmi za wady przedmiotu zamówienia wynika z art. 568 § 1 kc i wynosi 1 rok.

dot. pytania nr 5 cyt:
W nawiązaniu do treści Rozdz. 7 SIWZ, prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dopuszcza podwykonawstwo i żąda wskazania w treści oferty zakresu robót do podzlecenia. Przedmiotem zamówienia są roboty drogowe, zatem w świetle przepisów PZP oraz KC nie zachodzą przesłanki uzasadniające żądanie osobistego spełniania świadczenia przez wykonawcę.
Odpowiedź na pyt. Nr 5
Zamawiający nie dopuszcza Podwykonawców Rozdział 7 SIWZ

dot. pytania nr 6 cyt:
Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje i udostępnił wykonawcom całą dokumentację potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów / błędy dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź na pyt. Nr 6
Zamawiający udostępnił odpowiednią Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) z Ogłoszeniem o zamówieniu wraz z Przedmiarem Robót oraz Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznym (SST) w celu realizacji przedmiotu zamówienia oraz dokonał właściwego zgłoszenia w Wydziale Architektoniczno – Budowlanym Starostwa Powiatowego w Słupsku.

dot. pytania nr 7 cyt:
Prosimy o potwierdzenie, że cena ryczałtowa pozostaje stała w zakresie robót ujętych w dokumentacji projektowej załączonej w SIWZ, natomiast nie obejmuje robót tam nieprzewidzianych, a ponadto, iż obowiązek uwzględnienia w wynagrodzeniu wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy dotyczy kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji, nie obejmuje zaś kosztów niemożliwych do przewidzenia na etapie oferowania, w szczególności wynikających z błędów /braków w dokumentacji, odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków gruntowych, archeologicznych, ujawnienia się niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych instalacji podziemnych itp. oraz że w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe. Zgodnie z art. 632 k.c. "Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac". Należy jednak pamiętać, iż rozmiar i koszt prac, o których mowa w treści tego przepisu, dotyczy wyłącznie rozmiaru prac ujętych w dokumentacji projektowej oraz kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji oraz odbytej wizji lokalnej, nie obejmuje zaś kosztów robót, których wykonanie okazało się konieczne w celu realizacji przedmiotu zamówienia wskutek zaistnienia okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia. Rozszerzenie zakresu zamówienia o roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej lub koszty niemożliwe do wyceny na etapie ofertowania byłoby sprzeczne z art. 140 ust. 3 PZP w związku z art. 58 § 1 KC, jako wykraczające poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ. Prace nieprzewidziane w dokumentacji projektowej nie stanowią bowiem przedmiotu zamówienia objętego ceną oferty.
Odpowiedź na pyt. Nr 7
Zamawiający wyjaśnia, że cena ryczałtowa pozostaje jako niezmienna. Ocena stanu istniejącego oraz wycena robót budowlanych leży po stronie Wykonawcy, na podstawie zapoznania się z treścią SIWZ oraz dokonania wizji lokalnej w terenie. Wykonawca ma przedłożyć taką ofertę, w której ujęte zostaną wszelkie składniki ceny potrzebne do wykonania zamówienia.

dot. pytania nr 8 cyt:
Wykonawca zwraca uwagę, że zgodnie z art 144 ust. 1 PZP zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że Zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Prosimy zatem o wprowadzenie do SIWZ oraz wzoru umowy postanowień zawierających następujące przypadki zmiany umowy:
a) W zakresie terminu realizacji umowy:
â—? opóźnienia w przekazaniu placu budowy z winy Zamawiającego;
â—? wady i braki w dokumentacji projektowej lub innych dokumentów budowy,
â—? nieprzewidziane instalacje podziemne i inne przeszkody uniemożliwiające prowadzenie robót;
â—? zmiany dokumentacji projektowej;
b) W zakresie zmiany wynagrodzenia:
â—? wykonanie robót zamiennych i/lub dodatkowych, niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy;
c) W zakresie innych zmian:
â—? zmiana w zakresie podwykonawstwa, powierzenie podwykonawcom innej części robót niż wskazana w ofercie, zmiana podwykonawcy na etapie realizacji robót;
â—? zmiany umowy polegające na zmianie jakości lub innych parametrów charakterystycznych dla danego elementu robót lub zmiana technologii,
â—? zmiany w zakresie kolejności i terminów wykonywania robót budowlanych wskazanych w harmonogramie;
â—? zmiana w przypadku aktualizacji rozwiązań z uwagi na postęp techniczny lub zmiany obowiązujących przepisów prawa, w tym techniczno – budowlanych.
Odpowiedź na pyt. Nr 7
Zamawiający wyjaśnia, że zapisy umowy pozostają niezmienne, tzn. wszystkie warunki możliwości dokonania zmian w umowie zostały określone w SIWZ oraz we wzorze umowy